Deze keer wat over Adelaide zelf. - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu Deze keer wat over Adelaide zelf. - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu

Deze keer wat over Adelaide zelf.

Door: Nathalie Beersma

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

30 Maart 2013 | Australië, Thebarton

Hallo lezers,

Deze keer wat over Adelaide zelf.

De hoofdstad van de droogste staat van Australië, South Australia, heeft zeer veel te bieden. Ik ben op de fiets langs al deze bezienswaardigheden gegaan. Natuurlijk mogen het stadhuis en Victoria Square (met het Hilton Hotel) niet ontbreken. Ook ben ik gaan kijken in de Adelaide Arcade, een chique winkelcentrum met dure juweliers. Het is vlakbij het winkelcentrum Rundle Mall. In de Adelaide Arcade heeft Wie is de Mol? 2005 zich afgespeeld. Bekijk aflevering 4 maar eens.
Maar voor het culturele Adelaide moet je North Terrace af fietsen. Je komt dan onder andere langs het parlementsgebouw, het treinstation, het casino en in een zijstraat het Festival Centre. Ook de belangrijkste musea vind je aan of vlakbij North Terrace. Over een paar culturele bezienswaardigheden wil ik jullie wat meer vertellen.

Ayers House is het huis waar Henry Ayers (1821 – 1897) woonde. Hij werd tussen 1863 en 1873 zeven keer premier van South Australia en was voorzitter van de Legislative Council van 1881 tot 1893. Hij steunde de exploratie van het binnenland en vandaar dat, je raadt het al, Ayers Rock naar deze man is vernoemd. En het grappige is dat in Alice Springs dan weer het Adelaide House staat.
Het South Australian Museum bezit de grootste Aboriginal-collectie van de wereld. Je wordt ondergedompeld in de vroegste geschiedenis van de aarde; de tijd van jagen en verzamelen, toen zo’n 50.000 jaar geleden de eerste Aboriginals op het Australische continent arriveerden. In het museum vind je boemerangs, speren, stenen, visnetten, potten, eigenlijk alle gebruiksvoorwerpen van de Aboriginals. Verder is er op de bovenste verdieping een expositie over al het leven in de oceaan. En er is nog een apart gedeelte met opgezette dieren uit alle werelddelen.
Het Migration Museum belicht een ander, recenter deel van de Australische geschiedenis; de tijd van de ontdekkingsreizen en de (Britse) kolonisatie. Als avonturier heb ik dit soort geschiedenis altijd al heel interessant gevonden. Ik noem mezelf immers kleine Columbus. En aangezien wij Nederlanders de eersten waren op het Australische continent is dit dus zeker een bezoek waard. Je ziet hoe deze ontwikkelingen het land hebben veranderd in een multiculturele samenleving.
De Central Market is een gezellig drukke hal vol kramen waar ze werkelijk alles verkopen. Ook hagelslag (inclusief fruithagel) en Goudse, Leidse of Edammer kaas zijn te vinden. Ik heb dus ook maar even wat lekkers ingeslagen.
Naast de Central Market is Chinatown, met souvenirwinkeltjes en natuurlijk heel veel Aziatische restaurants en Aziatische mensen.

En zo kan ik nog uren door blijven vertellen over alles wat je in deze stad zou kunnen zien en doen. Zo kunnen de natuurliefhebbers hun hart ophalen in de botanische tuinen en de Adelaide Zoo is een leuk uitje voor het hele gezin.

Het belangrijkste dat de stad kenmerkt heb ik echter nog niet genoemd: de kerken. Adelaide wordt ook wel de `city of churches’ genoemd. Hierover meer in mijn volgende blog. Ik hoop dat jullie mijn verhaal dan ook weer lezen. Tot mijn volgende reisverslag!

• 30 Maart 2013 - 15:45

Lujzi:

Lieve Nathalie,

Wat een mooi en vooral nette stad. Het valt gewoon op dat alles zo schoon is. Misschien niet overal, maar op de foto's in ieder geval wel. Fijne paasdagen en tot de volgende keer. Liefs en kusjes van LBCM