`Leve de koning!': oranjetrots over de hele wereld - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu `Leve de koning!': oranjetrots over de hele wereld - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu

`Leve de koning!': oranjetrots over de hele wereld

Door: Nathalie Beersma

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

01 Mei 2013 | Australië, Thebarton

Hallo lezers,

30 april 2013 was een grote dag voor Nederland. Sinds 1890 wordt ons land vanaf nu weer vertegenwoordigd door een koning. Deze bijzondere, voorlopig laatste Koninginnedag gaat nergens onopgemerkt voorbij. Dus ook in Australië klinkt het Wilhelmus en roepen we met z’n allen `Leve de koning!’. De oranjetrots is overal ter wereld voelbaar.
Dankzij mijn lieve collega heb ik de inhuldiging op een zeer leuke manier meegemaakt. Ik moest nog even tot 20.00 uur werken, maar daarna ben ik direct naar het centrum gegaan. Het Belgian Beer Cafe aan Ebenezer Place, een zijstraat van de beroemde winkelstraat Rundle Street, organiseert alle oranjefeestjes voor degenen die in het verre Down Under wonen of hier alleen maar op vakantie zijn. Australië en Nederland worden hier met elkaar verbonden. Zelfs de paar locals die zich tussen de `Dutchies’ durfden te begeven hadden hun oranje kleding aangetrokken. De vlaggen en ballonnen hingen er al helemaal klaar voor. De sfeer was nu al geweldig. Het eerste nummer dat werd gedraaid toen ik binnen was, maakte de lach op mijn gezicht nóg groter: `Het is een nacht’.
Boven was de livestream al aangezet en op een groot scherm geprojecteerd. Ik hielp mezelf aan een eersterangs zitplaats en natuurlijk een oranje drankje. Ik kijk naar het scherm. De vorsten en hoogwaardigheidsbekleders vullen langzaam de kerk. Vanuit heel Europa zijn de koninklijke families naar onze hoofdstad Amsterdam gekomen voor deze speciale dag. Maar niet alleen uit Europa. Zelfs de royals uit Brunei, Qatar en het onlangs door onze monarchen bezochte Oman zijn aanwezig. Ik vond het vooral heel bijzonder dat de Japanse vorst er was, die nauwelijks in de openbaarheid treed.
Ondertussen vermaak ik me met de andere Nederlanders. Heerlijk om eens onder de Nederlanders te zijn. Je hoeft even geen Engels te spreken, wat ook wel grappig is.

Tegen 21.30 uur gaat de muziek uit en wordt het geluid van de livestream harder gezet. De prinsesjes, gevolgd door Beatrix en de rest van de familie gaan nu ook de kerk binnen. En als laatste ons koningspaar. Allemaal zien ze er prachtig uit. Iedereen in het café is nu op het scherm gefocust. Het voelt net alsof ik in een kroeg in Breda zit, op een paar honderd meter van huis. De sfeer is hetzelfde als tijdens de voetbalwedstrijden die ik samen met anderen (via een groot scherm) heb beleefd. Het is de typische oranjesfeer die alleen wij kennen.

Al met al had ik dit memorabele moment voor Nederland niet willen missen en ben ik heel blij dat ik het live en gezellig in het café heb kunnen zien. Het kikkerlandje in het noordwesten van Europa is nog nooit zo dichtbij geweest. Want hoezeer ik ook van Australië ben gaan houden, je culturele achtergrond zal je overal ter wereld blijven achtervolgen.

Wil je foto’s zien, kijk dan eens op www.dutchSA.com.au.

Tot mijn volgende reisverslag!

  • 06 Mei 2013 - 00:03

    Sebastiaan:

    super tof dat jij het ook heb mogen zien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Kleine Columbus ontdekt graag alle bijzondere plekken op aarde!

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 17161

Voorgaande reizen:

08 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Peruvian adventure

14 Mei 2016 - 26 Mei 2016

Tempels, sawa's en bounty

30 Januari 2013 - 28 Juli 2013

Een half jaar Down Under!

Landen bezocht: