Zoo genieten! - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu Zoo genieten! - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu

Zoo genieten!

Door: Nathalie Beersma

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

03 Juni 2013 | Australië, Thebarton

Hallo lezers,

De laatste drie weken van mijn stage zijn begonnen. Afgelopen vrijdag heb ik ook het concept van mijn tweede stageverslag ingeleverd. Ik ben er heel tevreden over en ik heb enorm genoten van het onderzoeken en schrijven. Een beter onderzoek had ik me niet kunnen wensen. Niets is leuker dan voor het eerst af te reizen naar een nieuw en heel ver land en je dan te verdiepen in alles wat dit prachtige land kenmerkt en alle wonderen die het land qua natuur en cultuur te bieden heeft. Hier begint het in de markt zetten van een nieuw toeristisch product of een nieuwe bestemming mee. Uiteindelijk heb ik de gaten in de markt gevonden en een spetterende tour van drie dagen naar de Limestone Coast in South Australia ontwikkeld en daarmee bijgedragen aan de innovatie van de beste touroperator van Australië.
Wat mij nu nog rest is de feedback verwerken nadat ik die heb ontvangen. In werkelijkheid is het schoolwerk nu dus zo’n beetje af voor dit jaar en begint over drie weken de `zomervakantie’ (voor mij een wintervakantie dit jaar, maar dan met bijna hetzelfde klimaat), maar niets is minder waar. Vanaf de eerste dag heb ik me zo thuis gevoeld dat ik nooit meer naar huis wil. Het voelt als een vakantie van een half jaar, al zou ik het ook geloven als je zegt dat ik pas een week weg ben. De layback-cultuur neemt je vroeg of laat in zijn greep. Daar ontkom je niet aan. De barbecue-, strand- en surfcultuur is fantastisch en zorgen elke keer voor een geluksmoment. Barbecueën is dan ook wat we vrijdag gaan doen tijdens de laatste stagedag van de andere stagiaire Elke. En over drie weken doen we het nog gewoon een keer over als ik vertrek.

Waar ik deze keer ook over wil vertellen is mijn bezoek aan de dierenvrienden in de Adelaide Zoo afgelopen zondag, 2 juni. Mijn collega Emily haalde me thuis op. De mooie bosrijke dierentuin ligt direct ten noorden van het centrum, slechts een paar straten verwijderd van North Terrace. Het is een groot park met een hele grote verscheidenheid aan dieren. Allereerst moesten we natuurlijk de populairste dieren van het dierenpark zien, de reuzenpanda’s Funi en Wang Wang. Binnen hing Funi behoorlijk lui over de stenen. Zijn maatje Wang Wang was daarentegen een stuk actiever en liep buiten wat rond over de rotsen. In het bamboebos waren ook stenen pandaberen te vinden. Dit herinnerde me aan het `kleine’ meisje dat in Dierenpark Emmen niet bij dit lieve beeld weg wilde. De foto hiervan hangt nog steeds bij opa en oma in de kamer, dus ik heb maar even voor een update gezorgd.
Een ander hoogtepunt was het bezoek aan het koningspaar. Eerst kregen de twee vrouwtjes te eten. Wat kunnen deze beesten een toneelstuk opvoeren als het op lunchen aankomt. Dan zijn het absoluut geen katjes om met blote handen aan te pakken. Het paardenvlees wordt niet voor niets door een luik aan deze Afrikaanse leeuwen gegeven. En degene die het eerste stuk niet te pakken krijgt, gaat nog eens extra op haar achterpoten staan. Ook het volume neemt toe.
De leeuwen zijn na de panda’s het populairst in deze dierentuin. Dit geldt ook voor mij. Van de leeuwen is het een kleine stap naar de zeeleeuwen. Ik kan nooit genoeg krijgen van deze zeezoogdieren. Een van de twee was aan het spelen met een bal en een lint en leek hier nogal gefrustreerd van te worden. Op een gegeven moment wilde de ander een handje helpen, maar blijkbaar werd afpakken niet getolereerd door de spelende zeeleeuw.
Natuurlijk kan de kinderboerderij niet overgeslagen worden. Hier kon ik heerlijk knuffelen met schattige kleine geitjes en mijn allergrootste Australische vriend Skippy.
Verder wonen er in dit dierenpark heel veel verschillende vogels en apen. Hoewel ik eigenlijk altijd de `big five’ verwacht te zien in een dierentuin en daarvan alleen de giraf(fe) te vinden is in de Adelaide Zoo, is deze dierentuin absoluut de moeite waard. Ook de autochtone bewoners (kangoeroes, koala’s en wombats) zijn vertegenwoordigd en die vind je niet in Artis of Burgers’ Zoo. De Australiërs slaan deze verblijven echter snel over, aangezien deze dieren dagelijks in het wild te bewonderen zijn.
Het was al met al een zeer geslaagde dag. Tot mijn volgende reisverslag!

  • 11 Juni 2013 - 19:27

    Trees Beersma:

    Lieve Nathalie.
    Ja, ja, leuk, leuk....een dierentuin, daar is toch bijna iedereen enthousiast over.
    Ja, we weten het nog goed, toen in Emmen.
    Jij bij die grote panda.
    Wij zagen ze in China.....wat pracht -dieren zijn het.
    Kun je ook steeds naar blijven kijken.
    Geniet nog maar eventjes van je verblijf daar.....het is bijna voorbij.
    Dag meisje....lieve groetjes en dikke kus...opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Kleine Columbus ontdekt graag alle bijzondere plekken op aarde!

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 17154

Voorgaande reizen:

08 Juni 2018 - 01 Juli 2018

Peruvian adventure

14 Mei 2016 - 26 Mei 2016

Tempels, sawa's en bounty

30 Januari 2013 - 28 Juli 2013

Een half jaar Down Under!

Landen bezocht: