De groten der outback! - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu De groten der outback! - Reisverslag uit Thebarton, Australië van Nathalie Beersma - WaarBenJij.nu

De groten der outback!

Door: Nathalie Beersma

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

01 Juli 2013 | Australië, Thebarton

Hallo lezers,

Ik ben even voor twaalf uurtjes terug op mijn kamer in Adelaide. Mijn eerste week zit erop. Een week door de outback van Australië. Mijn avonturen waren minstens net zo groot als die immense woestijn. Ik zal jullie een korte samenvatting geven. Meer over mijn hele reis is straks te lezen in een boek dat ik aan het schrijven ben. Daar geef ik nu dan ook nog niet te veel van prijs.
Vorige week dinsdag ben ik naar Alice Springs gevlogen. Na een prachtig uitzicht over Adelaide en Yorke Peninsula verschijnt er halverwege een rode gloed. De ruige natuur van de outback begint. Het landschap in Alice Springs is 100% veranderd ten opzichte van Adelaide.
Woensdags start in alle vroegte de Rock 2 Water tour van Groovy Grape Getaways. We rijden naar Kings Creek Cattle Station en gaan Kings Canyon lopen. Het regent gewoon als we daar aankomen. Ook wel verrassend. Maar niets is te gek, dus ook hier gaan we voor. 6.0 kilometer over rotsen en door de tropische Garden of Eden vol palmbomen en riviertjes.
’s Avonds slapen we in een swag (een typisch Australisch outdoor bed van canvas met een foam matras) op het rode woestijnzand, bij het kampvuur. Midden in de nacht moeten we even naar de overkapping verhuizen vanwege de regen.
De tweede dag staat in het teken van die magische rots Ayers Rock, of eigenlijk is de echte Aboriginal-naam Uluru. De twinkeling schiet in mijn ogen als de rots in zicht komt. Daar gaan we dan. 10.6 kilometer wandelen. Elke hoek van Uluru is weer anders en de kleuren veranderen minstens net zo snel mee. Het is lekker warm weer. Een trots en zeer voldaan gevoel overheerst als ik rond ben. Terwijl de rots over ons waakt slapen wij op de Ayers Rock Campground. Ik geniet van een sprookjesachtige sterrenhemel.
De derde dag beginnen we om zes uur met de zonsopkomt over Uluru. Het begint met een kleine rode gloed in een verder nog pikzwarte wereld die verandert in een bredere oranje gloed. De wolken zijn fluorescerend roze en oranje. De lucht lijkt in brand te staan. En dan voltrekt zich het wonder dat plots de zon de aarde komt verwarmen. Deze warmte is ons ook gegund tijdens de 7.4 kilometer lange wandeling door de 36 koepels van Kata Tjuta, prachtige feloranje rotsen afstekend tegen de felblauwe lucht. De Valley of The Winds doet zijn naam eer aan. De geesten lijken ons toe te fluisteren. Na deze derde lange wandeling heeft mijn lichaam absoluut rust verdiend.
De vierde dag rijden we naar Coober Pedy. Een rit van bijna acht uur. De outback van Northern Territory heeft nog enkele bergen en wat hogere bomen, maar in de outback van South Australia is werkelijk niets te zien. Je overziet de hele wereld. En op die wereld ben je helemaal alleen. ’s Middags bereiken we Coober Pedy, de `opaalhoofdstad van de wereld’ met stoffige straten waar je vooral opaalwinkeltjes vindt. We krijgen het verhaal van het opaal te horen en nemen een kijkje in de mijn. Daarna doen we zelf een zeer korte poging rijk te worden en zoeken naar opaal, maar tevergeefs. Na de zonsondergang bij The Breakaways, 23 kilometer van Coober Pedy, eten we de pizza van de bekende John’s Pizza Bar op bij het kangoeroeweeshuis. We geven de volwassenen een avondsnack en daarna krijgt een twee maanden oude kangoeroe de fles en mag even rondhoppen. Het schatje is nog wel wat uit balans. We slapen, net als 70% van de bevolking hier, ondergronds in een bunker.
De vijfde dag rijden we nog een aantal uren door de uitgestrekte outback. We stoppen bij het gigantische zoutmeer Lake Hart. Dan opeens zijn links de Flinders Ranges en rechts de Gawler Ranges te zien. Wat fijn om na vijf dagen Port Augusta te bereiken, een normale stad van aanzienlijke grootte. Onze accommodatie is Stony Creek Bush Camp in de Flinders Ranges.
De zesde en laatste dag van de tour was een rustige dag. Adelaide was nog maar een kleine 300 kilometer. Het glooiende heuvellandschap met schapen deed Europees aan. Net Duitsland, Oekraïne of Roemenië. We passeren enkele leuke, kleine dorpjes. In de wijnregio Clare Valley bezoeken we nog een wijnmakerij. Na een échte Australische barbecue rijden we het laatste uurtje terug naar het vertrouwde Adelaide.
Tot mijn volgende reisverslag!

• 01 Juli 2013 - 14:18

Miekie:

Wat weer een belevenis meid. Dit pakt niemand je meer af. Op naar je volgende avontuur. En....we kijken uit naar je boek.
    Kus van ons allemaal

• 01 Juli 2013 - 21:18

Trees Beersma:

Dag lieve Nathalie.
    Meisje, meisje, wat een prachtige gebeurtenis. Ayers Rock!!!!
    Ik had er naast je willen staan! Maar we laten het maar aan je jongelui over.
    En nu??? Wordt vervolgd!!! We leven met je mee.
    En dan straks je boek!!!Poehee!
    Dikke kus van opa en oma.

• 04 Juli 2013 - 14:02

Lujzi:

Lieve Nathalie,

Je hebt er al weer een week op zitten. Wat gaat de tijd snel en.... als dit een korte samenvatting is, dan hebben we straks nog een heleboel te lezen. Leuk, want dan hebben we nog een keer plezier van je mooie reis.

Liefs LBCM